Negro oscuro • Blanco trágico / Mañana vendrán las piedras
Archivo Fotografía Urbana, 2018, 160 pp.

Photobook in collaboration with Efraín Vivas.
Prologue by Igor Barreto.
Design by John Lange (†) and María Gabriela Rangel.

This photobook was the result of a close collaboration with photographer Efraín Vivas and graphic designers John Lange and María Gabriela Rangel. Efraín had an impressive collection of photographs which he captured shortly after the catastrophic mudslides that killed thousands of people in the Vargas state in December, 1999. Last year marked the 20th anniversary of the so-called “Vargas Tragedy,” which still haunts Venezuela’s collective memory.

The book revisits the significance of these events through a dialogue between photography, poetry, and design. While Efraín’s black and white photos highlight motifs of ecological resilience and religious endurance, my poems seek to channel the voices of those who perished, while reminding the reader that such “natural” disasters weight heavily on our precarious present and endangered future.


Praise for Negro oscuro • Blanco trágico / Mañana vendrán las piedras:

«Acosta une su talento al de Vivas y Rangel, para ofrecernos así una de las visiones más sobrecogedoras, poderosas y dramáticas de la crisis venezolana; en mi sentir, todo un símbolo del país herido, como solo la poesía sabe erigirlos, y, sin lugar a duda, un hito decisivo en la emergencia de esta nueva generación.»
—Gustavo Guerrero, Venezuelan literary critic and Professor at CY Cergy Paris Université

«[E]stamos ante una poética madura, de innegable rigor interno.»
—Miguel Gomes, Venezuelan literary critic and Professor at University of Connecticut

El recuento del exterminio colosal se sucede en clave de queja, como un lamento por la regresión de la especie y su inevitable muerte. Dicha queja ubica la totalidad del poema en una constelación de textos cristianos y judaicos: pienso en el Libro de Job, la parte (6) titulada «Respuesta de Job a Elifaz»; o en Tristia de Ovidio; o en El canto del pueblo judío asesinado de Itsjok Katzenelson; o en INRI de Raúl Zurita.»
—Igor Barreto, Venezuelan poet and editor of the literary journal Sarcófago, excerpt from the book’s preface